Judith Pol, Studeerde in 2003 af als acteur aan de Toneelacademie van Maastricht. Na de jaren als actrice werkzaam te zijn in Gent werd Judith een van de vaste gasten bij Toneelgroep Maastricht. Naast het acteren is ook het lesgeven vaste prik geworden. Sinds 2012 gaf zij les aan studenten van de Toneelacademie van Maastricht, aan aanstormende talenten van het Kumulus en aan basisschoolleerlingen van Maastricht en Heuvelland.
Haar aanpak is speels doch technisch, vanuit haar eigen ervaring als acteur. De fijne kneepjes van het vak zowel vanuit tekst als vanuit improvisatie. De klassieke teksten blijven favoriet. In het werken met basisschoolkinderen vormen spelplezier, fantasie en vrijheid de basis.
“Het lesgeven houdt me scherp en nieuwsgierig. In de beslotenheid van het leslokaal zie ik zoveel kleine pareltjes voorbij komen. Luikjes die opengaan, ogen waar je even door naar binnen mag kijken. Zo is het ooit bij mezelf ook begonnen.”
Sebas van der Donk (1992) studeerde in 2016 af aan de Academie voor Theater in Tilburg en is sindsdien werkzaam als docent, acteur en theatermaker. Zo speelt hij sinds 2016 in educatie voorstellingen van onder andere Toneelgroep Maastricht, Het Laagland en heeft hij gespeeld voor o.a. NTGent.
Lessen starten bij hem met training. Daarin is aandacht voor de bewustwording en de betekenis van het lichaam, het contact met de ander en de rol van de omgeving. Vanuit elementaire opdrachten en persoonlijke coaching geeft hij inzicht hoe geloofwaardig op de vloer te staan. Hij spreekt durf, het reflecterend vermogen en de creativiteit aan en zorgt er op deze manier voor dat de elementaire technieken van het acteren eigen worden gemaakt. Met sturing leert de leerling zichzelf de ruimte te geven in het spel. De leerlingen uiten zich door middel van een eigen act, een persoonlijk verhaal, een filosofisch gesprek, toneelteksten, muziek en beweging.
Hij maakt muzikale, brutale, filosofische en toegankelijke voorstellingen die voor een jong publiek aantrekkelijk zijn. Sebas heeft een fascinatie voor de adolescent. Zijn voorstellingen vertellen verhalen die de onderbuik en binnenwereld van zijn publiek prikkelt en maakt (sociale) constructen en systemen zichtbaar. Hiermee hoopt hij zijn publiek zowel intern als extern in beweging te zetten.
“De stoeiende adolescent op zoek naar zijn weg in de volwassen wereld fascineert mij en is een onderbelichte levensfase"
Stan Ras woont sinds 2001 in Maastricht en daarvoor in Amsterdam. Werk en relatie hebben hem verbonden aan deze stad.
Hij is afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht in 1988 als docent drama en regisseur en is begonnen als acteur bij diverse gezelschappen (Het Vervolg,Toneelgroep Maastricht,NTGent en zijn eigen gezelschap Stageman).
Naast het acteren regisseert hij bij verschillende amateur- en professionele gezelschappen. De laatste 7 jaren is hij steeds meer gaan lesgeven (scholen, onderwijsprojecten bij o.a. ECI Cultuurfabriek en op het Porta Mosana College)
Ook is hij aan de slag als trainer/coach en trainingsacteur voor bedrijven en instellingen. De trainingen hebben betrekking op communicatie en gedrag.
“Drama doceren en naar een toonbaar einde toewerken is altijd een uitdaging en leuk om te doen. Ik ben zelf meer een acteur/docent-regisseur en kijk ik wat je nodig hebt als speler om tot acteren te komen. Ik werk zowel aan techniek door middel van opdrachten en oefeningen en er wordt gewerkt aan vormgeving en persoonlijke beleving. In mijn lessen wordt er aandacht besteed aan improvisatie- en teksttoneel.”
Anneliese Billen (Tongeren, 1985) studeerde in 2016 af aan de parttime opleiding docent/regisseur van de Toneelacademie Maastricht. Nadat ze er eerst docente Nederlands was, werd Anneliese in 2014 dramadocent op het Porta Mosana College in Maastricht.
Daarnaast werkt ze als freelance theaterdocent, -maker, -regisseur en -recensent bij verschillende organisaties en verenigingen in zowel België (Villa Basta, Open Doek,…) als Nederland (Jong Laagland).
Zowel in haar cursussen als in haar producties worden de grenzen van de spelers én de grenzen van de werkelijkheid opgezocht. Het is belangrijk daar iets van te leren; belangrijk om er iets van te tonen… Ze creëert ruimte voor chaos; een fascinerende zoektocht in een wereld waarin we de dingen vaak zo graag op hun plek willen houden.
“ik zoek graag de grens op van de cursisten en de grens van de werkelijkheid”
Eva Custers is in 2022 afgestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg. Haar afstudeervoorstelling 'Ich bau dir ein Schloss' werd afgelopen jaar geselecteerd voor Theaterfestival Boulevard. Daarnaast regisseerde ze onder andere de voorstelling 'Waar het vlakke land gaat plooien' in samenwerking met de ECI Cultuurfabriek. Ook schreef en regisseerde ze een Ode aan de Maas voor het Limburg Festival. Eva is een bevlogen en muzikale maker en werkt zowel voor de Zuiderlingen als voor Toneelgroep Maastricht. Haar drijvende kracht is het theatraliseren van historische verhalen met diepe betekenissen.'
“samen met de cursisten kijk ik graag in 'de bek van het monster'; daar waar theater echt wordt en spelen geloofwaardig.”
Fauve Doudouce Theelen (1995), voltooide haar vooropleiding aan de Opleiding Dans Maastricht tijdens haar middelbare school. Als 11-jarige begon ze haar eigen musical groep (Wizkids Bunde), waarbij ze altijd speelden voor een goed doel met elk jaar een nieuwe musical. Ze vervolgde haar studie in Londen om daarna als uitvoerend danser aan de slag te gaan. Ze studeerde af in 2015 aan de London Theatre School.
Naast danser en maker is Fauve ook tolk is ze Nederlandse Gebarentaal. Tijdens haar studie voor tolk, is ze het theater weer ingegaan om nieuwe theaterstukken/musicals te maken voor goede doelen. Afgelopen jaar is ze begonnen als Signdancer voor onder andere het Eurovisie Songfestival en dit jaar is Fauve betrokken bij een nieuwe stichting genaamd: 20Hertz (Heerlen). Zij zijn een dansgezelschap voor en door mensen met een auditieve beperking. Door elementen die zij toevoegen aan een voorstelling wordt dans toegankelijk voor dove en slechthorende mensen: zowel als danser en als bezoeker.
Jokke Martens (Genk, 1990), studeerde in 2013 af aan het Conservatorium van Antwerpen als master in de muziek (zang). In 2020 studeerde hij af als docent en regisseur aan de toneelacademie van Maastricht. Deze twee studies combineert hij graag in alle mogelijke combinaties.
Hij speelde mee in producties bij Laika, DESCHONECOMPANIE, opera Nijetrijne,… Met enkele vrienden richtte hij het gezelschap “Ode an die Freunde”. Ze brengen klassieke muziek op een jonge en frisse manier, stappen geregeld uit het klassieke repertoire en steken het in een theatraal jasje.
Als docent vind je hem op verschillende plekken terug. Acteermasterclasses voor zangers op het platteland van Frankrijk. Theaterlessen in Hasselt. Een privé-zangles bij je thuis. Of een mengelmoes in de musicallessen in Maastricht
Fenna Ograjensek, sopraan, is een veelgevraagd én veelzijdige zangeres. Ze voelt zich als een vis in het water in opera- en concertrepertoire, maar zet ook graag haar tanden in kamermuziek en nieuwe composities van hedendaagse componisten. Zij staat bekend om haar warme stemgeluid, muzikaliteit en connectie met haar publiek.
Als cultureel verbinder wil Fenna haar talenten inzetten om een bijdrage te leveren aan een bruisend cultureel leven in de regio waar ze woont. Dat is haar missie!
Ze is naast zakelijk leider van De Zuiderlingen, ook zakelijk leider van Opera Compact, artistiek leider van Zomerfestival Voerendaal. Van 2007 tot 2021 was ze de drijvende kracht en directeur van de Stichting Muziek Jong voor Oud.
“Een theaterschool is ontzettend belangrijk voor de creatieve ontwikkeling van kinderen en volwassenen. Ik ben er trots op dat ik een steentje kan bijdragen door de zakelijke kant op orde te hebben, zodat de docenten hun creativiteit helemaal los kunnen laten in hun lessen.”
Fleur Lolkes de Beer komt van origine uit Leiden maar woont nu in het mooie Maastricht.
Als 3 jarig meisje begon Fleur met dansen, want stilzitten kon ze niet. Al gauw ging ze door naar de selectiegroep. Toen ze zeker wist dat ze van dansen haar beroep wilde maken, is zij gestart aan de vooropleiding aan De Leidse Ballet & Theaterschool. Hier heeft zij zes jaar lang getraind in allerlei verschillende stijlen dans, zang en theater. In 2019 werd ze aangenomen op de Academie voor Danseducatie aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Deze studie heeft zij in 2023 afgerond.
Gedurende deze tijd heeft ze lesgegeven aan allerlei verschillende groepen in veel verschillende stijlen. Dit zet zij tevens door bij SALLY Dansgezelschap Maastricht, waar ze werkzaam is als dansdocent.
Fleur heeft ervaring met lesgeven in het primair (speciaal) onderwijs, voortgezet (speciaal) onderwijs en dansscholen. Haar fascinatie ligt bij het toegankelijk kunnen maken van de lesstof voor iedereen. Het belangrijkste vindt Fleur daarom, dat iedereen zichzelf mag zijn in haar lessen, plezier heeft en creatief kan zijn!
De Limburgse tenor Tim Stoter (Venlo, 27-01-2002) groeide op in Sevenum, waar hij zijn eerste muziek- en toneellessen volgde. In 2011 werd hij als kind door het LFA genomineerd voor de Limburgse toneelprijs “’t Muulke”. Toen hij met twee middelbare schoolgenoten in 2018 zijn eigen “Bennie de Musical” produceerde en regisseerde, ontdekte hij een passie voor het lesgeven. Daarop besloot hij in 2019 te starten aan de opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium van Maastricht.
Tijdens zijn studie volgde Tim zanglessen bij Yolande Eymael, waar hij ook voor het eerst klassiek leerde zingen. Sinds 2022 studeert hij bij de bekende zangpedagoge Gemma Visser.
Tim zingt regelmatig als solist bij orkesten en koren. Daarnaast speelde en zong hij eerder in The Sound of Music (Stella Duce, 2014), de Hôrster Revue (2018), de Tent van Bell (2022), Lady in the Dark (Opera Zuid, 2022), Orphée aux Enfers (Opera Zuid, 2023) en Het was Zondag in het Zuiden (Toneelgroep Maastricht, 2023). Daarnaast is Tim sinds 2022 frontman van de Venlose dialectband “De Herfshane Band”.
Als muziekdocent heeft Tim ervaring in het primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast heeft hij op meerdere muziekscholen lesgegeven in zang, piano, gitaar en muziektheorie. Ook verzorgt hij regelmatig workshops en cursussen rondom muziek, opera en musical.
Karin van Leeuwen (1956) heeft in het basisonderwijs en bij diverse culturele organisaties in Maastricht gewerkt. Daarbinnen is ze o.a. actief geweest als zakelijk directeur, coach, preventiemedewerker en personeelsmanager.
Cursisten, ouders en docenten van De Zuiderlingen kunnen bij Karin voor ondersteuning en advies aankloppen als ze met ongewenste omgangsvormen te maken hebben (pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie, geweld). De gesprekken zijn altijd strikt vertrouwelijk. In samenspraak wordt onderzocht hoe een knelpunt of probleemsituatie opgelost kan worden.
Madeliefe (1995) is geboren en getogen in het oosten van Nederland, in het Twentse land.
Theater, musical en film hadden al jong haar belangstelling. Via de MBO opleiding Noorderpoort in Groningen heeft ze zich ontwikkeld tot actrice en is ze afgestudeerd in de zomer van 2022 aan de Toneelacademie in Maastricht. Hoewel ze in alle windstreken van het land heeft gewoond, is ze in Maastricht gebleven na haar studie.
Een leven vol verhalen, leven van verhalen en leven met verhalen is haar passie.
Haar afstuderen aan de academie had als onderwerp ‘Het leven is een kunst en daar een glimp van’. De plaats die je inneemt in bv. een musical is gebaseerd op herkenning en persoonlijke ervaringen, is bepalend voor het levenslang louteringsproces, waarbij ieder einde een nieuw begin inluidt. Ook als je nog heel jong bent.
Haar aanpak is vooral speels en vanuit haar ervaring als acteur en vanuit haar levenservaring.
Ze heeft o.a. gespeeld in Soldaat van Oranje, in Dagboek van een Herdershond, in korte films en in het theaterspektakel ‘Dhlomo’ in het voetbalstadion van Heracles in Almelo. Gastrollen in o.a. de serie Flikken Maastricht. Improvisatie en fantasie vindt ze een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van een kind. Spelplezier staat voorop. Zingen doet ze veel en graag.
Kunst is het vermogen om dat wat in geest of gemoed leeft of gewekt is, op zodanige wijze tot uiting te brengen, dat het kan ontroeren door kwetsbare schoonheid. Zingen en acteren helpen bij het vormen van je mening en geven je veerkracht. Een levenskunst.
Jolien de Haas is in 2024 afgestudeerd aan Fontys Academy of the Arts als Docerend Theatermaker. Een maker die het liefst werkt vanuit eigen fascinaties, worstelingen en interesses om zo grip te krijgen op het leven.
Jolien is een gevoelige theatermaker met oog voor haar spelers. Met hen duikt ze dolgraag de vloer op om zo samen een nieuwe realiteit te ontdekken.
“Ik ben een docerend theatermaker met een drang naar echtheid. Zowel binnen mijn lessen als tijdens mijn repetities staat samenwerking en ontwikkeling centraal. Ik wil vakmatige en inspirerende leeromgevingen creëren waarbinnen we samen kunnen onderzoeken. Een plek waar we confrontaties niet uit de weg gaan en waar grenzen verlegd kunnen worden. Maken vanuit wederzijds respect en een drive om samen met deze prachtige kunstvorm bezig te zijn.
Ik zet theater in als middel om jezelf, de ander en de wereld te ontdekken.”
Naast haar werkzaamheden bij Theaterschool De Zuiderlingen regisseert Jolien een aantal amateurgezelschappen in Brabant en is ze momenteel interim orkestmanager bij het Limburgs Jeugd Symfonie Orkest. Ook is ze afgelopen twee jaar regieassistent geweest bij de producties ‘Lucifers en Jerrycans’ en ‘Goudenregen’ in samenwerking met Toneelgroep Maastricht.
Gosia Hatak is an international theater educator and director, actress and voice over artist for over 20 years with experience working with students of all ages specializing in classic and modern acting methodologies. She has performed and shared her love of theater and acting across the globe including NYC, Japan and the Netherlands. Through performance we learn more about ourselves individually and as a community in this world, which as Shakespeare states is in essence a wonderful and mysterious stag
Jelle Stiphout (1991) is een conceptueel beeldend kunstenaar, theatermaker, (stem)acteur en vormgever. Tijdens zijn studie aan de Toneelacademie Maastricht(2018) heeft hij als regisseur een breed scala aan disciplines onderzocht. Van opera, muziektheater en locatietheater tot aan beeldende kunst, performance art en nieuwe media zoals games en bovenal de snijvlakken daartussen.